11-05-2015

Designer - Emilio Pucci

Ik wil iets nieuw doen op mijn blog. Ik wil namelijk af en toe iets over een ontwerper schrijven. Vandaag schrijf ik over de Italiaanse ontwerper Emilio Pucci! Het leek me leuk om over bekende mode ontwerpers wat te schrijven, omdat ik het leuk vindt om over nieuwe ontwerpers iets te weten/leren.



Emilio Pucci

Ik ga het voornamelijk over Pucci hebben als ontwerper. Hij was namelijk ook een politicus en nog veel meer interessants! Maar daar ga ik nu niet op in.

Emilio Pucci is geboren in Florence. Hij leefde van 1914 tot 1992. Hij was een fanatieke sporter. Zijn eerste ontwerpen waren voor een ski team. Later in 1947 kwamen zijn ontwerpen meer in de aandacht. Zijn strakke ontwerpen vielen in de smaak, hij ontving aanbiedingen van Amerikaanse fabrikanten om ze te produceren. In 1949 gebruikte hij zijn kennis van stretch stoffen om een zwemlijn te produceren. Maar al snel ging hij andere items uitbrengen. Zoals fel gekleurde sjaals. Stanley Marcus van Neiman Marcus moedigde hem aan om blouses te ontwerpen. Vervolgens kwam er een populaire lijn van kreukvrij bedrukte zijden jurken. Pucci begon een boetiekje in Rome die als business bloeide. In de vroege jaren 1950, werd hij nog bekender en won hij prijzen. In 1960 was Marilyn Monroe zelfs een fan! Ze was een tijdje model voor Pucci. Marilyn Monroe werd zelfs begraven in een zijden jurk van Pucci. Zijn ontwerpen werden gedragen door iedereen, zoals Madonna in 1990.  In 1959 besloot Pucci een lingerie lijn te ontwerpen. Zijn atelier in Rome raadde hem aan om zijn lij in de buitenwereld te ontwikkelen. Pucci ging naar Chicago, zijn onderneming was succesvol. Na Emilio Pucci zijn dood, ging zijn familie verder met het bedrijf.
Pucci label
Na de dood van Emillio's zijn dochter in 1992, bleef het ontwerp onder de naam Pucci. De kleding en accessoires worden wereldwijd verkocht, in emilio Pucci en Rossignol boetieks en in warenhuizen, ontworpen door Lena Pessoa. Meestal in originele felgekleurde prints. Het modehuis produceert kleding en accessoires voor vrouwen. 







Pucci lijn wordt nu allemaal ontworpen door de Braziliaanse Lena Pessoa. Veel Pucci boetieks staan in de Verenigde Staten. 
Ontwerpen
De ontwerpen van Emilio Pucci staan bekend om geometrische prints en veel kleur.





bron bovenste foto


bron bovenste foto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten